Laos en Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van JeanelleInAzie - WaarBenJij.nu Laos en Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van JeanelleInAzie - WaarBenJij.nu

Laos en Cambodja

28 April 2015 | Thailand, Bangkok

Het is alweer even geleden dat ik heb geschreven. Er is hier zoveel te doen, te zien en te genieten dat het schrijven er soms even bij inschiet :-) Bereid je dus maar voor op een lang verhaal, leuk voor op een zondag bij de koffie ofzo...

In mijn laatste verhaal was ik in Pai, Thailand. (jeetje, het is écht lang geleden haha!) Vanuit Pai ben ik, nog steeds samen met Jessica en Denise, weer terug gegaan naar Chiang Mai.
In Chiang Mai hebben we geziplined. Dat was zo gaaf! Je vliegt dan aan een touw over de prachtige jungle en legt een heel parcours tussen de bomen af. Echt te gek! Na een nachtje in Chiang Mai te hebben geslapen, is het dan eindelijk tijd voor de eerste grensovergang, op naar Laos!

Vanuit Chiang Mai hebben we een mini busje naar het grens dorpje met Laos gepakt. Eenmaal uit de bus en bij de grensovergang kwam ik tot de ontdekking dat mijn backpack open stond. Toestand alom! Ik was er heilig van overtuigd dat iemand drugs in mijn tas had gestopt en zag mezelf al afgevoerd worden om de rest van mijn leven in een Thaise gevangenis door te brengen. Na een grondige inspectie van mijn backpack (lees: mijn hele hebben en houden over straat uitgespreid) ging ik met knikkende knieën de grens over. En wat denk je? Niks aan de hand natuurlijk. Welcome to Laos!

Na de grensovergang varen we met een slowboat in twee dagen over de Mekong rivier richting Luang Prabang. De tocht met de boot is prachtig! Het is heel grappig, tijdens het reizen ontmoet je allemaal type mensen. Op de boot ontmoeten we "de ervaren reiziger". Zij heeft (in haar ogen) heel de wereld al gezien en voorziet ons maar al te graag van uitgebreid, ongevraagd advies. Wij hebben er dan wel weer heel veel lol om ;-).

Aangekomen in Luang Prabang komen we de eerste dag even heerlijk bij van de lange boottrip aan een heerlijk zwembad, genieten! De volgende dag gaan we vroeg uit de veren (4:30 om precies te zijn) om de monniken eten te geven. Dat klinkt een beetje gek, maar het is een ritueel dat ieder morgen plaatsvindt. Mensen zitten dan langs de kant van de weg met rijst of fruit verdelen dit over de vele tientallen monniken die langs komen lopen. Wij zijn ook langs de kant van de weg gaan zitten, dit was heel bijzonder en gaaf om mee te maken. In Luang Prabang zijn we ook naar de Kuang Si watervallen geweest, echt weer een hoogtepuntje, prachtig mooi blauw water!

Vanuit Luang Prabang zijn we door gegaan naar Vang Vieng om te tuben. Tijdens het tuben ga je op een oude binnenband van een tractor met de stroming van de rivier mee. Langs de rivier zijn allerlei barretjes waar je gezellig een biertje kunt drinken, maar aangezien ik hier niet echt van de party ben hebben wij vooral lekker genoten van het prachtige landschap dat je onderweg tegenkomt.

Toen door naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Omdat vooral Jessica en ik hier behoorlijk veel last hadden van de bijwerkingen van de malariapillen hebben we weinig gedaan. We zijn dan ook maar een nachtje gebleven. Vanuit Vientiane is Denise doorgegaan naar Vietnam en gaan Jessica en ik met z'n tweetjes verder. Heel erg jammer, maar het hoort er allemaal bij :-).

De volgende halte is Si Phan Don, oftewel 4000 Islands. Wat is dat prachtig zeg! Je ziet hier echt het authentieke Laos. Overal vissers en waterbuffalows in en langs de kant van het water. Tijdens de rit ernaartoe ontmoeten we het tweede type reiziger, namelijk: "De budgettaire reiziger". Ieder dubbeltje moet op z'n kant en er wordt regelmatig niet gegeten om geld uit te sparen. Dit zorgt natuurlijk weer voor de nodige hilariteit bij Jessica en mij. Het meisje zelf is overigens hartstikke aardig, niets ten nadele van haar :-). We overnachten in een knus bungalowtje met uitzicht op de Mekong rivier. De tweede dag doen we een kajak trip langs verschillende eilanden en watervallen. Ook weer echt een hoogtepunt! We zien gigantische waterbuffalows op nog geen meter afstand, komen langs prachtige watervallen en spotten zelfs de zeldzame Irrawaddy dolfijn!

Vanaf de 4000 Islands gaan we door naar Phnom Penh, een comfortabele busrit die 10 uurtjes duurt. Tenminste, dat is wat ons werd verteld....
In de praktijk doen we er 6 uur over om de grens naar Cambodja over te komen. Vervolgens worden we met 28 personen (ik heb geteld!) in een mini bus voor 12 personen gepropt. Bagage gaat op het dak en mensen hangen achterop de auto. Kan allemaal! Deze rit duurt nog eens 11 uur. Uiteindelijk komen we om 01:30 aan in Phnom Penh, tijd om te gaan slapen!
De volgende dag bezoeken we de Killing Fields en de S21 gevangenis . Beide hele indrukwekkende overblijfselen uit de tijd dat de Rode Khmer aan de macht was in Cambodja. Voor de rest is Phnom Penh geen hele fijne stad, dus we gaan snel door naar het zuiden van Cambodja.

Eindelijk is het dan zover! We mogen naar een eiland!! Geloof het of niet, maar hier waren we echt even aan toe, heerlijk relaxen en de backpack even Lekker laten staan :-). We hebben het hier over Koh Rong, het paradijs op aarde! Veel meer dan helder blauw water, witte stranden en hippie barretjes is er niet, maar wat heeft een mens meer nodig?! Na een heerlijke week te hebben gechilled op het strand doen we de laatste dag een boottrip. Tijdens deze trip snorkelen we bij de rotsten, gaan we vissen en barbecuen we op het stand (met onze zelf gevangen vissen uiteraard! Hoe cool is dat?) als afsluiting van ons verblijf op koh rong varen we 's avonds naar een klein eilandje om daar te zwemmen met plankton. Dat is zo bijzonder! Als je het donkere water inspringt zie je op je lichaam allemaal kleine lichtjes/glitters (beetje moeilijk te omschrijven) tel daar een heldere sterrenhemel boven water bij op en je kunt je voorstellen hoe bijzonder dit is geweest...

Vanaf Koh Rong gaan we via kustplaatsje Sihanoukville door naar onze laatste stop in Cambodja, Siem Reap. Siem reap staat vooral bekend om het immens grote tempelcomplex Angkor. We spenderen dan ook drie dagen in het tempelcomplex. De eerste dag huren we vol enthousiasme een fiets, na de eerste kilometers in 40 graden Celsius ontdekken we we al vrij snel dat dit misschien iets teveel van het goede is en doen we het lekker rustig aan. De andere dagen laten we ons lekker rondrijden in een tuk tuk, welke je voor heel weinig geld de hele dag tot je beschikking hebt. De tempels zijn natuurlijk prachtig, maar het leukste vind ik het nog om lekker rond te rijden en te kijken naar het leven en landschap om me heen :-).
Voor de afwisseling gaan we ook een middagje paardrijden (!) door de "countryside" van Siem Reap. Super gaaf om te doen!

Na de laatste tempel te hebben gezien en de laatste Tom Yam te hebben gegeten is het dan toch echt tijd om Cambodja te verlaten en terug te gaan naar Thailand. Dat betekent ook dat ik al ruim over de helft van m'n reis ben en jeetje, wat gaat dat snel! Op dit moment zit ik, nog steeds samen met Jessica, in de bus tussen Siem Reap en Bangkok. Een inmiddels "bekende" stad, maar met ongetwijfeld weer nieuwe avonturen!